جرم و پلاک دندان
نوشته شده توسط : Aref

جرم دندان

پلاک پوشش باکتری های موجود در دهان است. مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها بدون مراقبت دندان‌پزشکی مناسب باعث تشکیل پلاک باکتریایی می شود که روی دندان‌ها مینشیند و بسیار چسبناک است. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان اگر درست انجام شود می تواند به‌سادگی پلاک را رفع کند و برعکس عدم رعایت مراقبت های دهان و دندان باعث افزایش تشکیل پلاک و التهاب و سوزش لثه می شود، همچنین لثه متورم می شود و برای دفع باکتری ها، مستعد خون‌ریزی می شود.

پلاک اگر حذف نشود در طول زمان سخت می شود و تبدیل به جرم دندانی یا تارتار می‌شود و می تواند باعث از دست رفتن استخوان ها در نزدیکی لثه شود و اگر بازهم از محیط دهان حذف نشود می تواند تا از بین رفتن کامل بافتهای نگهدارنده دندان نیز پیشروی کند.

اطلاعات بیشتر: دندانپزشک خوب خانوم در تهران

پلاک دندان چیست و چگونه می توان از آن رهایی یافت؟

پلاک دندان یک لایه ریز و نرم است که تشکیل می‌شود از باکتری‌ها، پسماند غذایی و مواد دیگری که در دهان ما تجمع می‌یابند. اگر پلاک روی دندانها به مدت طولانی نادیده گرفته شود، می‌تواند به یک لایه سفت‌تر تبدیل شود که به آن سنگ زدگی دندان یا ترتر نیز گفته می‌شود.

برای رهایی از پلاک دندان، مراقبت دهانی منظم و بهداشت دهان و دندان ضروری است. در زیر چند راهکار برای از بین بردن و کاهش پلاک دندان آمده است:

مطلب پزشکی: دکتر لمینت دندان

1. مسواک زدن: مسواک زدن حداقل دو بار در روز (صبح و شب) با یک مسواک نرم و مواد شوینده دندان (معمولاً خمیر دندان حاوی فلوراید) کمک می‌کند تا پلاک روی دندان‌ها کاهش یابد. مسواک زدن به طور صحیح و به مدت حداقل دو دقیقه می‌بایست انجام شود.

2. نخ دندان: استفاده از نخ دندان روزانه می‌تواند به تمیز کردن مناطق دسترسی‌ناپذیر بین دندان‌ها کمک کند و تجمع پلاک را کاهش دهد.

3. آب دهان ضد باکتریال: استفاده از آب دهان حاوی مواد ضد باکتری می‌تواند باکتری‌ها را کشته و پلاک را کاهش دهد. اما باید به خاطر داشته باشید که آب دهان تنها به عنوان یک تکمیلی به مراقبت دهانی استفاده شود و نمی‌تواند جایگزین مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باشد.

4. انجام تمیزی دندان حرفه‌ای: مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیزی دندان‌ها و از بین بردن سنگ زدگی‌ها (ترتر) و پلاک از اهمیت بالایی برخوردار است. دندانپزشک با استفاده از وسایل خاص و فنی می‌تواند پلاک را از روی دندان‌ها و سطحهای دیگری که بیشتر ما به آنها دسترسی نداریم، تمیز کند.

اهمیت مراقبت منظم از دهان و دندان‌ها برای جلوگیری از تشکیل پلاک و بیماری‌های دندانی را نباید نادیده گرفت. همچنین، مراجعه منظم به دندانپزشک برای ارزیابی و تمیزی دندان‌ها و مشاوره‌های لازم نیز توصیه می‌شود.

اطلاعات مفید: کامپوزیت دندان در شمال تهران

جرم گیری

جرم‌ گیری دندان برای برداشتن پلاکهای سخت ( با همان جرم دندان ) از دندان ها و لثه مجاور لازم است. در جرمگیری دندان، ابزارهای دستی یا ماشینی برای برداشتن جرم بکار می رود. دندانپزشک عمل جرم‌گیری و صیقلی کردن دندان ها را انجام می دهد تا آنها را از مشکلات بیماری لثه به دور نگه دارد.

ابزارهای مکانیکی با نوک ظریف نیز گاهی برای پاشیدن آب با فشار و ضدعفونی کردن و برداشتن جرم از دندان ها و خط لثه بکار می رود. این روش نه تنها برای رفع جرم، بلکه همچنین برای تمیز نگه داشتن پاکت پریودنتال مؤثر است.

لینک مفید: دکتر بلیچینگ دندان در سعادت آباد





:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: